Info angående Covid-19: Vi fortsätter att levererar som vanligt. Vi skickar det mesta med Postnord för snabb leverans.

z

Fri frakt på paket från 500 kr | 30 dagar öppet köp

Har du frågor om våra surfskimodeller? ➢ Ring oss på 0531-12540

z

har du frågor om våra kajakmodeller? ➢ ring oss på 0531-12540

Coronavirus och kanotträning - vad måste jag veta?

Coronavirus och kanotträning - vad måste jag veta?

Behöver jag ställa om min träning p.g.a corona?

Frågan är numera inte längre om du måste anpassa dig till situationen kring coronaviruset eller inte. Det går helt enkelt inte att försöka 'leva livet som vanligt' längre - du får inte göra det helt enkelt. Osäkerheten är framförallt hur mer akut det kommer bli framöver och hur länge vi drabbas av restriktionerna och följder av denna pandemi. Läs vad som kan vara viktigt att tänka på för dig som tränar i paddling och som ska delta i kanot surfski eller SUP tävlingar 2020.
 

Varför kommer det påverka din träning?

Reglerna som myndigheterna har satt i kraft är än så länge mindre omfattande än i de flesta av våra grannländer. Det betyder samtidigt att chansen är stor att resktriktionerna kommer skärpas framöver. Situationen är så pass nytt och omfattande att är väldigt svårt att bedöma utvecklingen framöver. Även denna artikel kommer uppdateras framöver om det finns ny och relevant information i detta samband. Restriktionerna som drabbar våra liv i samband med coronaviruset går framförallt ut på att minska spridningen genom att undvika sociala kontakter. Varför det är viktigt kan du läsa i denna artikel i Washington Post.
 

Hur drabbas din träning av coronaviruset?

För din träning betyder det framförallt att du kommer förmodligen träna mer ensam eller i mindre grupper. Det kommer kräva att du är mer självorganiserad och även mer kreativ för att hitta bl.a lösningar för gymträningen. Med tanke på smittrisken kan det dessutom vara klokt att justera träningsmängd och intensitet i akuta faser av spridningen för att göra sig mindre mottaglig för smitta. Tänk speciellt på det 'öppna fönstret', alltså en ökad mottaglighet för infekter direkt efter intensiva träningspass (t.ex tröskel och VO2max träning). Mer om det öppna fönstret kan du läsa här. När ni kör styrketräning kan ni kanske hitta träningsformer där ni inte behöver dela på utrustningen. Ha handsprit tillgänglig, framförallt för att tvätta av delade ytor och redskap.
 

Hur måste du tänka med träningsplaneringen?

Just nu är det många oklarheter i utvecklingen. Därför är det mycket svårt att säga vilka tävlingar som kommer flyttas eller till och med ställas in. Chansen är stor att framförallt tidiga tävlingar drabbas. Det kommer leda till att du förmodligen inte behöver vara i tävlingsform lika tidigt som du brukar vara det. Det beror såklart mycket av din individuella situation och jag rekommenderar att du pratar med din tränare innan du gör ändringar i träningsplaneringen själv. Frågan är också vilka optioner du har att göra ändringar överhuvudtaget.
 

Möjlighet 1 - mer grundträning nu

Detta anser jag som den mest praktikabla lösningen för många. Den har följande två fördelar. Om några tävlingar kommer flyttas till datum senare i säsongen kommer din formtoppning behöva bli senare och formen kommer hålla något längre. Samtidigt kan du köra grundträning med mindre intensitet nu när rädslan för smittspridning kanske (förhoppningsvis) är som störst.
 

Möjlighet 2 - träna på nu, växla sedan

Den andra möjligheten är att inte göra några ändringar omedelbar och vänta tills tävlingsprogrammet är något mer säker. Det kan även betyda att du lägger din första peak något tidigare och lägger sedan in ett nytt grundträningsblock för att få en till formtoppningen senare i säsongen. Den lösningen kommer säkert fungera bra för en del paddlare som har god träningserfarenhet, tränar mycket och får bra hjälp av tränare för att skriva om deras program.

Vill du själv få hjälp med träningsprogram är du välkommen att läsa mer om möjligheterna som finns här på hemsidan. Vi erbjuder också möjlighet att köra träningsläger hos oss i Dalsland för mindre grupper (max 9 personer) med eget gym i huset. Läs mer om denna möjlighet här. Även Jocke Lindberg har börjat att erbjuda personlig coaching och träningsplenring. Honom får ni tag på här på Facebook.
Christian Dietz

Christian Dietz